Med tog som i gamle dage – bare på cykel

Det var tidligt op om morgenen d. 16/9, for jeg skulle nå toget 6:48 for at være i Kolding klokken 10:00 sammen med Lissa. Det var hyggeligt at mødes med dem østfra: Erik, Arne, Birgit og Gunver, før det gik sydpå i mange mange timer.

Det var ikke det bedste vejr som Albi modtog os med, men vi skulle da lige rundt og se os om i byen og have et lille kik på den enorme katedral.

Søndag efter et utroligt morgenmåltid, fik vi set lidt mere af byen, men det mest spændende var Toulouse-Lautrecs museum med 1000 af hans værker.. Han er født i byen.

Vi skulle selv finde et sted at spise, og Åse og jeg fandt et hyggeligt sted hvor vi bestilte bord til om aftenen: Cassoulet – utroligt dejlige simremad, og lækker dessert.

Mandag morgen skulle vi for alvor op på cyklen. De første kilometer på en alt for trafikeret vej. Vi skulle køre på nedlagte jernbaner, men den var ikke lige blevet færdig og ført helt ind til byen. Vi kørte imellem hegn der tog lidt af udsigten, så det var dejligt at dreje til højre og kæmpe os op ad bakken til Lautrec, med et fantastisk middelader-torv, hvor vi spiste dejlig fransk brød og gedeost og paté. Vi nåede også lige en kop Gran Creme før vi skulle videre mod Castres og endnu en kop Gran Creme. Det var stadig lidt køligt.

Her stod bussen og ventede på os og kørte os til den helt utrolige charmerende by:Olargues, hvor et dansk par har et meget charmerende sted og en sjælden god restaurent: www.fleurs-de-olargues.com

Første aften indendørs i et ombygget værksted!! Det var himmelskt.Vi startede med en lille “mis en buche”

Lise og jeg havde en hel lejlighed midt i byen, hvor jeg sov på en slags hylde med udsigt til floden – ren idyl, bortset fra en kæmpe edderkop.

Vi kunne cykle så langt vi ville dagen efter, så det var endnu en jernbane vej, der løb oppe på kanten af bjergene.. Vi kunne godt have brugt længere tid i byen og dens omegn, der virkeligt er et besøg værd, og vejret var nu blevet supergodt. 25 grader og høj blå septemberhimmel…. ferie og frihjul.

Om aftenen kunne vi sidde udenfor og spise med udsigt til Pont du Diable og floden. Ret hyggeligt og vi “for vild” i den kringlede by på vejen hjem.

Første bro på vej østpå er lavet af Gustav Eiffel og er lige blevet renoveret (EU), og landskabet var vældig varieret, mens vi nærmest trillede nedad mod Orb-floden. Herfra var det mere op og ned langs floden. Nu var det helt sjovt at cykle og vejret var perfekt.

Der var købt ind til PICNIC med alt hvad hjertet kunne begære, så det var med en lidt tung mave og lidt varmt, at vi kæmpede os videre til Cébazan hvor bussen endnu engang ventede os. Dagens overnatningssted var i Bize-Minervois og et meget specielt sted. Oprindeligt en tekstilfabrik hvor man producerede royale flag i det 16. og 17. århundrede. Nu små lejligheder med højt til loftet… og svømmepøl i haven.

Vi havde trods alt oparbejdet en vis appetit, men måtte beherske os da kokken troede at vi først kom om en uge, så der blev stillet vin frem til at fordrive tiden med, og vi hentede tæpper og havde en hyggelig aften og blev mæt trods alt.