Året 2012

Det er altid dejligt at tænke tilbage på året der er gået og mindes små og store oplevelser.

Først på året gik turen til Etiopien sammen med Peter & Anette. En fantastisk tur, selvom jeg var sløj det meste af tiden. Vi kørte igennem den overvejende kristne del af landet, og mødte smukke venlige og nysgerrige mennesker og helt utrolig smuk natur.

Det var første gang, at jeg har betalt penge for at tage billeder, men de var så fattige og det var for en gangs skyld muligt at få små sedler – faktisk fik vi et kæmpebundt da vi vekslede i lufthavnen.

Resten af foråret gik med at lave keramik, det var om at være forberedt til udstillingen i efteråret!!

Mine helt almindelige køkkenstole. I år var der også nissestole

Jeg havde også i god tid bestilt flybillet til Rikon i juni. Det er ret mange år siden at jeg sidst besøgte min bror, og det blev nogle rigtig dejlige dage, hvor jeg lærte alle bedre at kende.

Det var vældig hyggeligt at lære de dejlige piger at kende, og den sidste dag kom Jonas også forbi. Nu en voksen ung mand. jeg lånte også Isabellas cykel en dag og tog på cykeltur i nærheden af Rheinfall. Det er ikke kun bjerge i Schweiz!! men alle steder en utrolig smuk natur. Næste gang vil jeg tage nogle dage rundt i landet og se på bjerge!

I et sjældent roligt øjeblik

Så nærmede sommerferien sig, og den var igen fyldt med dejlige oplevelser med børn og børnebørn. Først tog jeg Anton og Emil med på Idrætshøjskole i Viborg: GIV. Det blev en meget aktiv uge, men de var i god form, da de lige kom fra fodbold uge i Birkerød.

Emil er god nok på bunden!!

Der blev brugt megen tid i “springland” der var en kæmpesal med måtter over det hele. Svømmehallen var også et hit, og selvfølgelig skulle Emil til tops på klatre-klippen.

SMS’er…. måske fra piger?

Hjemme igen kom Rikke og Anders og Kamille på besøg i Drivhuset. Kamille for første gang! og ugen efter kom det gode vejr og det var heldigt, da vi var i sommerhus i Bønnerup. Hver dag kunne vi tage til stranden, som var helt perfekt til Kamille, da vandet er meget lavt ude ved revlen. Anton var også med og blev rigtig gode venner med Kamille der slet ikke kunne få nok af sin store fætter.

Kamille blev lidt vild med sin store fætter

Hun fejrede også sin 2 års fødselsdag med flag i den store flagstang og gaver og lagkage med lys og mange gæster. Jeg nåede lige at få lidt glæde af gæsterne også, da vi om aftenen fejrede min fødselsdag lidt på forskud..

Næste dag tog jeg bussen hjem og slappede af efter 3 dejlige uger.

Jeg havde heldigvis i god tid bestilt min billet til Bornholm. Nu skulle det være: og det blev nogle rigtig rigtig dejlige dage. Nao og Yomeno var der også, og Yomeneo havde gemt de sjove nøgler til mig og jeg købte også flere af Naos ting, så nu har jeg en japansk vindueskarm!

De lavede også sushi en aften, og frisklavet kan jeg vældig godt lide det, og så er det jo smukt..

Sushi som Yomeno og Nao laver det..

Anette og jeg fik både cyklet en tur til Svaneke og besøgt Grønbechs Gård så det var nogle dejlige dage, hvor jeg blev helt skrap til at spille Yatzy.. Jeg tog det gode vejr med mig hjem, og den dag jeg cyklede til Rønne, regnede og tordnede det, så jeg kørt omkring Åkirkeby for at undgå lyn og torden, og så trak det østover og jeg kunne trille helt til Rønne.

Det er jo også blevet en god tradition, at Else og jeg cykler en efterårstur i det smukke DK. I år cyklede vi dog på tværs af landet og kom jævnligt ind i Tyskland. Det var tit svært at vide om vi var det ene eller det andet land, der er jo heldigvis ikke bomme og bevogtning. Det var mest skiltene, solfangerne og så de store indkøbssteder i Nordtyskland der viste os hvor vi var. Det var trist at se hvordan alting forfaldt på den danske side af grænsen.

Vi havde bestemt os for ikke at cykle flere kilometer hver dag end at vi også havde tid til at se museer (Nolde m.m.) og drikke kaffe og hvad man nu ellers kan få lyst til.

Vi endte i Flensburg, som jeg havde glædet mig rigtig meget til at se, men da det ville koste 100 euro at tage toget fra Flensburg, og kun 314 kr. fra Padborg, så besluttede vi os til at cykle til Padborg og gav os kun tid til at spise os mætte.

Smukke mosaik bygninger

Så havde Lissa jo lokket mig på en tur til en ende af verden jeg aldrig har besøgt, nemlig Uzbekistan. Det var et barskt men gæstfrit land. Det meste er ørken, og bomuld er deres vigtigste afgrøde. Desværre bruger bomulden vældig meget vand, så floderne var udtørrede de fleste steder. Vi hørte også at Aralsøen kun er en skygge af sig selv.. Det var en tur hvor vi så Moskeer, Madrassaer, Museer og Minareter. De havde virkelig forsøgt at genopbygge disse flotte bygninger med alle deres mosaikker. Vi så et sted hvor ødelagte de havde været før, og tænkte, at det vist var i sidste øjeblik at de var gået i gang.

Menneskene var smilende og nysgerrige, ligesom den skønne kone på billedet.

En gæstfri kvinde fra Uzbekistan

Melonen fik jeg, fordi jeg ikke turde sige tak til en kop the (maven protesterede) og deres gæstfrihed er stor, så jeg sagde pænt tak (faktisk på uzbetisk!! til stor moro). Jeg fik den som tak for at vi tog billeder af dem. For første gang oplevede jeg så også, at DE tog billeder af os med deres mobiltelefon!!

Erik og jeg plejer jo også at cykle en tur, men det blev først i oktober, så vejret var ligesom ikke rigtig til det. I stedet inviterede jeg Peter og Annette, og vi havde en rigtig hyggelig dag. Vi så lysbilleder fra Etiopien, og det var også sjovt for Erik, som skulle derned i november. Det endte også med at Erik og jeg tager til Togo og Benin først i det nye år. Jeg tror det bliver en rigtig spændende tur:

Efterårets største oplevelse, var helt afgjort at få endnu et dejligt barnebarn. Jeg var så heldig at jeg var på Lollandsvej da fødslen gik i gang om eftermiddagen. De smuttede på Riget og jeg hentede Kamille. Vi hyggede os og hun fladt i søvn. Jeg faldt ikke i søvn før jeg lige før midnat fik besked om at det hele var gået fint, og at de kom hjem om nogle timer, så klokken halv fire blev jeg vækket af Liv og hendes forældre. Det var stort.

Næsten en dag gammel

Så næste morgen vågnede Kamille op og var blevet storesøster. Hun har lige skullet vænne sig til at hun nu skal dele sine forældre med hende den bette. Jeg fik også at vide af hende, at jeg godt kunne lægge hende i liften, men allerede her en måned efter er hun den omsorgsfulde storesøster der giver lillesøster mange kys..